Tuesday, December 31, 2013
Monday, December 16, 2013
Koncert Miki Solus 14.12.2013. Sheridan's Pub Zagreb
Neki domaći izvođači napreduju
tolikom brzinom da ponekad imam dojam da je nešto što sam slušao prije godinu
dana s današnje perspektive sasvim drugi autor s kompletno promijenjenim
aranžmanima. Takav koncept sigurno vrijedi za Mikija Solusa, koji je u zadnjih
godinu dana ubacio u puno veću brzinu. Tu brzinu treba uzeti s rezervom jer mu
pjesme nisu pobjegle u punk rock, već naprotiv sve više zvuče kao kvalitetan
alternativni pop proizvod. Mikija Solusa sam prije par dana gledao u Klubu i
ostao zapanjen prije svega energijom nastupa njegova trija. Kad imate samo
trojicu na pozornici od kojih ni jedan ne svira bubnjeve, a cijeli Klub pleše,
možete biti sigurni da je izvođač uspio, posebno što između pjesama nema neke
priče, već pjesme idu jedna za drugom brzinom kao da ste na koncertu Ramonesa.
Kud bolje prilike za još
jednom pogledati Mikija Solusa, neg' u malom klubu gdje kad se skupi
dvadesetak ljudi već imate gužvu, i to klub koji njeguje irsku tradiciju, pa uz
velike količine piva i ako izvođač da sve od sebe, dobra atmosfera ne može
izostati. A te večeri 14. prosinca 2014. se baš to dogodilo. Sama svirka počela
je oko 21.30 h i trajala skoro sat i pol, a svi posjetitelji su se smijali,
pjevali, plesali i sve što je potrebno da atmosfera uzavre do kraja. Koncert
je započeo s pjesmom koja malo po malo postaje kultni hit, pjesma koja se
pojavljuje i na kompilaciji „Bistro na rubu šume“; „Mrtav je Johnny“. Nakon tog
je krenula (ako se ne varam) „Smrt je romantična“, još jedna nova pjesma koja
ima besplatni download na bandcamp stranici Miki Solus i tulum je mogao započeti.
Mikiju se mora priznati da bend stvarno zvuči uštiman po pravim standardima,
gdje vokal uvijek ima dovoljno mjesta za improvizaciju u pjesmama, dok ritam
sekcija, „dva najzgodnija frenda“, to prati bez ikakvih problema. Dosta pjesama
odsviranih na koncertu su nove, još nesnimljene pjesme, koje tek trebaju izaći van na novom mini-albumu, negdje u rano proljeće. Mikijevi tekstovi su ono
što plijeni i zanimljivo je što je publika cijelo vrijeme slušala i te nove
nepoznate tekstove i (ne)ozbiljnost istih. Od branja šljiva u Međimurju preko teta
u vrtiću, kao i spominjanje velike većine naše estrade u svojim pjesmama, Miki
je uspio u nečemu što rijetki izvođači kod nas usp(i)jevaju, a to je velika iskrenost
i cinizam gdje ne doživljava nikog na estradi već ide svojim putem do kraja.
Ne pamtim kad sam zadnji put
otišao na ovako zabavan koncert gdje je tih cca sat i pol proteklo tako brzo, a
za sam kraj koncerta još jednom je pao „Mrtav je Johnny“. Ako imate priliku, pogledajte Mikija Solusa uživo i ubrzo ćete pjevušiti jednu od pjesama koje ste
čuli na tom koncertu. Nemojte samo reći da vas nisam upozorio!
Besplatni download svih pjesama grupe Miki Solus:
http://mikisolus.bandcamp.com/
Monday, October 7, 2013
Svemir – Svemir [2012]
Jebote, koji album! Da, to su
bile prve misli nakon preslušavanja albuma Svemir. Kako je u ovoj našoj jadnoj
državi sve što se radi iskreno i s guštom, bez razmišljanja o nekakvoj zaradi,
na priličnoj margini, tako je i ovaj album nekako imam dojam, samo prošao kroz
ruke onih koji odlučuju hoće li se nešto ili neće vrtiti na određenoj radio
postaji. A to je stvarno velika šteta. Hrvatska dugo nije imala ovako dobru pop
ploču, a osobno je smatram najboljim domaćim uratkom u 2012. godini.
Svemir je grupa koja se vrti oko
Zvonke Obajdin, alfe i omege koja piše kompletnu glazbu i stihove, svira
gitaru, klavir, udaraljke i pjeva sve numere. I to kako pjeva, o tome bi se tek
mogla napisati posebna studija. Zadnji dobar ženski vokal mi je bio onaj pjevačice
Jinx-a, Yaye Bastajić (danas Ivaniš), a
ovo kako to radi Zvonka je bar za klasu jače, pa su emocije u vokalu toliko
izražene da bi se mogle rezati nožem. Ostatak ekipe koji svira ovaj album, a
jednako su na visini zadatka su: Robert Kanizsai (gitara i bas); Matko Boršić
(bubnjevi); Vedran E. Mavrović (usna harmonika).
Koliko mi je poznato neke od ovih
pjesama su dosta odležale, tako da su se kao dobro staro vino vratile s tako
genijalnim aranžmanima, gdje se najviše osjeti igra između Zvonke i Robija na
ritam i solo gitari. Kažu da je nogomet sport koji što ga igraš jednostavnije,
to je bolje, ja vjerujem da je tako i s rokenrolom, što se definitivno dogodilo
i na ovom albumu.
„Prašina“, pjesma koja otvara
ovaj album, odmah u glavu pokazuje kako će zvučati Svemir, s predivnom
kombinacijom akustične gitare i usne harmonike, i naravno Zvonkim vokalom. Imam
dojam da će mi ova pjesma, kako ću stariti,
po tekstu sve više i više sjedati. Kao da sami priznajete da niste više
mladi i ne možete sve ono što ste mogli nekad.
„Slatke besmislice“, predivna
balada o finim malim stvarima koje ponekad znače puno više od velikih, i vrlo
često nebitnih, stvari. A mišljenja sam da je velika većina života baš u
tim sitnim stvarima. Tko je probao, znat
će o čemu pričam.
Jako dobar blues „Zimska pjesma“ je
ona gdje Zvonkin glas pokazuje i onu drugu, grubu, točnije gnjevnu stranu. Kao
da sama sebi kaže, strah me što će se sutra dogoditi, možda ćeš se razočarati u
meni, ali zato sam danas ona prava ja.
„Blaženo Jutro“ sam doživio kao nastavak
pjesme „Slatke besmislice“ s uvodnom atmosferom idiličnog zimskom jutra, ali
čim otvoriš oči, pitaš se kud vodi tvoj život, brak, kao da nedostaju sve one
„slatke besmislice“ od ranije.
Uvodni dio pjesme „Sava“ odsviran
je sa jakom distorzijom na gitari, i pokazuje da Svemir može biti prilično žestok
kad to poželi. Pjesma opisuje tok misli i propitkivanje auto destrukcije,
točnije volimo li stvari kad ih izgubimo i/ili kad nam postanu nedostižne.
Svatko od nas bar jednom je to prošao, a tekst je to jako lijepo prenio u
emociju pjesme.Volim pjesme koje uspiju ocrtati jedan segment grada, u ovom
slučaju Zagreba i njegovog nasipa na Savi, toliko točno da slušatelj, neovisno
o tome prošetao ili ne tim nasipom, može osjetiti njegovu dušu. Makar ovo nije
pjesma o nasipu, te slike nasipa mi se prilično urežu dok je slušam, posebno
prvu strofu.
Ista ta slika mi se javlja i u
duetu „Isprano i plavo“. To je pjesma koja me je do kraja rasturila. Prvi dio
pjesme lagan, a vokal Nikole Brkljačića, koji gostuje u pjesmi ima boju koja se
idealno nadopunjava sa Zvonkinim, kao Sonny i Cher u „I got you babe“, ali je srčanost u interpretaciji puno više na zagrebačkoj strani. Poslije polagane kitice brži
refren i to na engleskom, gdje me jedan sitan detalj o tigrastim hlačama
posebno nasmijao. Refren vas tjera da pjevate zajedno sa Svemirom i skačete po
sobi dva metra u zrak (bar ja to radim!). A kad na kraju pjesme pjevačica kaže
da će ući u Savu i vi poželite poći za njom. Siguran koncertni hit!
„Ljepota
pobjeđuje sve“, najžešća numera na albumu, tekstualno prilično minimalistička,
a kad pjesma dodje do dijela gdje se spominje „vrijeme koje te mijenja, tuga,
bijes“ kao da čujem i vidim Milana Mladenovića. Nisam siguran da itko drugi ima
baš takve asocijacije za ovu pjesmu, a i pjesma nema s tim veze, kao ni sluša
li itko u Svemiru uopće EKV, ipak su to samo moje „pomaknute“ misli.
Još jedna mrak balada, „Stvari
koje ne govorim“, kao rasplet trilogije koja započinje pjesmama „Slatke besmislice“
i „Blaženo jutro“, u kojoj kaže „stvari koje me za tebe vežu su stvari koje
nikad ne govorim“, gdje klavir kao da jeca zajedno s vokalom, a glavni junaci se
pitaju što će biti s njima. Pjesma priličnog sjetnog karaktera gdje pred kraj
dolazi malo brža vesela dionica, kao nada da će sve biti bolje, ali već par
sekundi kasnije sve se vraća u baladu i tugu koja prati pjesmu.
Još jedan, po meni veliki
koncertni hit, „Ne pitam te za istinu“, je ona pjesma s albuma koju bih
izdvojio i pustio nekom da me pita „e, ajd mi pusti nešto s prvog albuma grupe
Svemir, nisam još ništa čuo od njih“. Instrumenti se tako lijepo muzikalno
isprepliću kao da slušam Reedovu „Walk on the wild side“. Gitare koje krenu, tjeraju
vas na pozitivu, posebno solo gitara (Robi, svaka čast!). Stihovi „ponekad sam
tužna, ponekad sam ljuta“ precizno bi mogle opisati kako ovu pjesmu, tako i
cijeli album.
Kao bonus albumu je pjesma
„Blessed morning“ jednostavno rečeno, prepjev pjesme „Blaženo jutro“. Obzirom
da je cijeli album na hrvatskom, ovo je neobično interesantan dodatak na
engleskom.
Cijeli album kao da kronološki
priča priču o kraju jedne, nekad sretne ljubavne priče, koja kako prolazi
vrijeme, a tako i pjesme na albumu, odlazi na tužniju i tamniju stranu, s
istina ponekim trenucima sreće, gdje
ljubav na kraju ipak ne pobjeđuje, a krasan epilog cijelom albumu je pjesma „Ne
sjećam se kiše“ koja se nalazi na kompilaciji „Bistro na rubu šume, vol. 1“.
Projekt „Bistro na rubu šume“,
kompilacije regionalnih bendova, ponajviše akustičnih, čiji je Zvonka jedan od
inicijatora, obuhvaća hrpu dobrih pjesama i izvođača, a Svemirova „Ne sjećam se
kiše“, je najbolji mogući put kojim bend treba nastaviti. Mogu se samo pitati
zašto se nije našla na prvom albumu, a prva misao je da bi „pojela“ cijeli
album, pa je možda i bolje da je ovako.
A što za kraj? Ništa previše,
samo svi vi koji čitate ovo, dajte si truda i poslušajte album Svemir. Možete ga naći na bandcamp stranici, gdje se
sve pjesme mogu besplatno poslušati i downloadati, što posebno preporučam, jer
ovo je jedan od onih albuma koji svatko tko drži do kvalitetne glazbe, mora
imati u svojoj kolekciji. Kao i u slučaju Zvonimira Varge, tako i kod grupe
Svemir, još mi nikako nije jasno kako im mediji, ne poklanjaju skoro nikakvu
pažnju, te ih se ne može vidjeti na televiziji, nti čuti na radiju.
Imamo u najmanju ruku obećavajuće
nove izvođače, koji su posebni i prije svega svoji, rade glazbu koju vole i
uživaju u tome. Nada(j)m(o) se da će inercija bar malo biti na njihovoj strani.
Besplatni download svih pjesama grupe Svemir:
http://svemir.bandcamp.com/
Besplatni download Bistro na rubu šume:
http://bistronarubusume.bandcamp.com/
Besplatni download svih pjesama grupe Svemir:
http://svemir.bandcamp.com/
Besplatni download Bistro na rubu šume:
http://bistronarubusume.bandcamp.com/
Zvonimir Varga - Promocija albuma Buđenja
Ukratko: Promocija albuma je 12. 10. u 21h u Jutru (Teslina 9, ZG)
Udugo: Zvonimir
Varga ili ti ga balad-majstor ponovno se vraća u Jutro. Iako neke
pjesme sa albuma ''Buđenja'' postoje već duže vrijeme, svjetlo dana
ugledale su tek ovo ljeto. Zvonimir se osim svojih albuma bavi i
snimanjem glazbe za kazališne predstave a u opusu mu se nalazi i knjiga
pjesama. Autor je bez dlake na jeziku, no u tekstovima ne proziva nikoga
već uglavnom pjeva o ljubavi i osjećajima, i to često o onima koji ga i
samog okupiraju. Određenu količinu albuma moći ćete kupiti po vrlo
povoljnoj cijeni, no ukoliko se želite dokopati svog primjerka, bolje
je da dođete na vrijeme.
Friday, September 6, 2013
Zvonimir Varga – Buđenja [2013]
Ajmooooo! Legendarni poklik
Zdravka Mamića, koji bi mu, da ga je na vrijeme patentirao, donio možda i neku
kintu sa strane, u ovom slučaju se odnosi na (relativno) mladog zagrebačkog
kantautora Zvonimira Vargu i njegov posljednji studijski uradak. Prilično
samozatajan, iza sebe ima već 8 albuma, uključivši album instrumentala, knjigu pjesama i dva albuma za kazališne predstave.
Samim opusom albuma je premašio puno veća imena na našoj sceni, tako da mi
nikako jasno kako još nije uspio doći do šireg kruga publike. Kod izvođača kao
Varga na prvu imate osjećaj da je to što radi iskreno, bez ikakvog fejka, podmetanja noge,
podilaženja bilo kome, osim samom sebi.
Album otvara vesela „Sretan“ koja
najavljuje da će album naginjati na dursku stranu, što je svojevrstan pomak u
odnosu na ranije uratke, koji su u globalu bili prilično molski. Gitara je u
prvom planu, s veselim mjenjanjem akorda, podsjećajući na neko ljepše i
sretnije vrijeme... Onaj uvodni „Ajmoooo!“ može se odnositi i na „Moj Dinamo“,
pjesmu sjetnije atmosfere, koja meni osobno dočarava 1982. godinu i Zagreb koji diše za klub iz Maksimira. Sama
pjesma može nekome tko i nije dinamovac, u prenesenom značenju, predstavljati
osobni mir i pobjedu. Pjesma je nastala dosta prije, tako da je neobično s
vremenske linije što nije našla mjesto na jednom od ranijih Varginih albuma.
„O, da!“ ima pravi ugođaj ljeta i vraća sunce i more, ljubav. Jedna je to od
onih pjesama uz koju poželite da vam zasja sunce, da pobjegnete van grada, stavite mrežu između
dva drveta i uživate u debeloj hladovini. S vama vaša draga, zajedno uživate u
trenutku, a zatim shvatite da je sve to lijep san! Album kao da je rađen da po
rasporedu pjesama bude objavljen na vinilu, gdje bi A stranu završila balada
valcer ritma „Ona može“. Balade su definitivno Vargino najjače oružje, s
predivnim završetkom:
„I ne brini ništa za sutra, sutra je već u Božjoj kontroli,
okreni se na drugi bok i znaj da te volim.“
Naredna „Sve što sam bio“, gdje
je veliki dio glazbe posuđeni „O, bella ciao“, pjesma je o životu i njegovim
radostima i frustracijama, gdje Zvonimir proispituje što je bio nekad, a što je
danas. Slušajući ovu pjesmu, misli vam se vrte kroz glavu, kao da imate pred
sobom svoj život koji putuje kroz filmsku traku. Vi cijelu priču promatrate sa
strane i bez obzira na pogreške koje ste napravili, kažete sami sebi, „jebi ga,
kaj je tu je!“. Pjesma „Bliže“ kao da se nadovezuje na prethodnu „Sve što sam
bio“, ali ovdje Zvonimir kao da vidi svjetlo na kraju tunela tražeći svoju
Beatrice. Definitivno čovjek mora proći mnoge ljubavne frustracije da bi
shvatio što želi od ljubavi i kako prepoznati onu pravu. Azrina „Uvijek Ista
Priča“ mi je s glazbene strane naravno, zbog efekta na vokalu, bila prva
asocijacija nakon slušanja „Rekli su mi“, ali ovo je jedina pjesma na albumu s
kojom sam imao problema, jer mi je Zvonkov vokal dosta mutan, tako da sam se
morao naprezati da razumijem tekst. Ukratko pjesma o čekanju one prave, koja će
jednom, ako čekamo, i doći. Patnja koju čovjek prolazi, dok traži onu pravu,
Varga opisuje kao netko tko je prošao puno toga i nikako da dođe na zelenu
granu, dok su ljudi sa strane puni savjeta, od kojih u glavi u isto vrijeme
čujete 1000 glasova. Jednostavno želite pobjeći od svega, samo da ugledate onu
koju cijeli život tražite. Zadnja stvar na albumu, „Živjele tajne“, ima
prilično mračan ugođaj, priča o kraju jedne ljubavi, a u cijelu priču je
upleten i najbolji prijatelj. Pametnome dosta da shvati o čemu je pjesma.
Što reći, Zvonimir Varga
napravio je još jedno malo remek-djelo
pjesama intimnog ugođaja u kojima je (opet!) ogolio svoju dušu i predao vam je
na tanjuru. Iskrenost i energija koja izvire iz ovog kantautora je zbilja nešto
posebno, a paralele se mogu vući sa Dylanom, Youngom, Springsteenom, Caveom, Arsenom,
Balaševićem, slobodno nadopunite niz. Mada je od svakog od tih autora uzeo
ponešto (po emocijama i senzibilitetu najviše od Balaševića), Varga je poseban,
skroman dečko koji uživa u interpretaciji svojih pjesama. Minimalizam
instrumenata (koristi ponajviše gitaru i klavir) daje pjesmama emociju, iskrenost i lako pamtljivu melodiju, koja vas
odmah na prvu opija i ostaje. Jedina mana albuma je kratkoća trajanja istog
(nešto ispod 30 minuta), ali obzirom da je ovo Vargin treći album u tekućoj
godini, to se lako može i oprostiti.
Zvonimir Varga je jedno od onih
imena koja ima ne samo budućnost, već i sadašnjost na cijelom prostoru ex-yu, a
osobno se čudim kako već nije našao put do šireg kruga ljudi, posebno što su
svi njegovi albumi nabijeni energijom pojedinca koji sebe daje do kraja bez
imalo straha i srama.
Za pohvalu je što su svi albumi Zvonimira Varge besplatni za download:
http://zvonimirvarga.bandcamp.com/.